Telefonie

Voor de meeste KMO’s is ‘de telefooncentrale’ iets waar weining aandacht aan besteed wordt. Meestal wordt ze door een externe partij beheerd en wordt er om de zoveel jaar een nieuw exemplaar geplaatst, maar in feite doet ze nog altijd wat ze al jaren doet. En goedkoop is ze niet…
Daarnaast is internettelefonie, bv. via Skype, behoorlijk goed ingeburgerd geraakt. Het voornaamste voordelen van deze oplossing zijn goede gesprekskwaliteit en een veel lagere kostprijs.
Hoewel al jaren beweerd wordt dat klassieke telefonie gaat verdwijnen, biedt deze technologie nog steeds een enorm voordeel, nl dat klassieke telefonie universeel is en gewoon “werkt”. Als u een telefoonnummer belt, maakt het niet uit of het toestel de andere kant de nieuwste smartphone is, of zo’n wit toestel met een draaischijf. En daarnaast is er het psychologische aspect: veel mensen hebben toch nog altijd graag een ‘echt’ telefoontoestel op hun bureau staan.

Wist u dat?

Maar wist u dat het mogelijk is om de voordelen van beide oplossingen met elkaar te combineren?
Het is mogelijk om over te stappen op internettelefonie met bijbehorende kostenvoordelen, zonder dat u de voordelen van klassieke telefonie moet opgeven. U behoudt uw bestaande telefoonnummers, u zal nog steeds een telefoontoestel op uw bureau zien staan, en vermoedelijk zal het ook nog een moderner ogend toestel zijn dan wat er nu staat.
U behoudt ook alle functies die u nu hebt: iedere medewerker kan zijn eigen telefoonnummer krijgen, u kan oproepen al dan niet automatisch doorschakelen, u ziet het nummer van de beller, u kan een berichtendienst (voicemail) opzetten,…
Daarnaast zijn er ook functies beschikbaar die op uw huidige telefooncentrale misschien niet mogelijk zijn, zoals bv een IVR (druk 1 voor de verkoop, druk 2 voor de boekhouding, …) of in hoge kwaliteit intern telefoneren.

Hoe werkt het concreet?

Uw bestaande telefoonlijnen worden vervangen door een zgn SIP-trunk, ook wel Voice over IP lijnen genoemd. Deze SIP-trunk kan door één van de grote operatoren (Proximus of Telenet) geleverd worden, maar er zijn ook een groot aantal alternatieve operatoren actief in deze markt. Afhankelijk van uw noden kan AS&S een geschikte partij aanbevelen.
Deze SIP-trunk wordt aangesloten op een virtuele telefooncentrale die zich in het AS&S datacenter bevindt. Deze centrale neemt alle bestaande functies van uw huidige centrale over.
Als laatste komen er in uw kantoor een aantal nieuwe telefoontoestellen, of worden er adapters geïnstalleerd om uw bestaande toestellen te kunnen hergebruiken.
De verbinding tussen de telefooncentrale en de toestellen op uw kantoor loopt over de reeds aanwezige internetverbinding. Dit brengt ten eerste een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee, en daarnaast is het ook mogelijk om bv een extra telefoontoestel in uw thuiskantoor te plaatsen dat mee op dezelfde telefooncentrale zit. Indien u een dagje van thuisuit werkt hoeft er dus niet telkens doorgeschakeld te worden.
AS&S kan u indien gewenst een totaaloplossing inclusief toestellen aanbieden.